Saturday 4 July 2015

Beef Vegetable Pie


BEEF VEGETABLES POT PIE

Bahan-bahan:

1-2 biji kentang - di buang kulit dan dipotong kiub bersaiz 1/4 inci ( 2 cawan )
1 1/2 paun daging batang pinang - dipotong 1/2 inci kiub
1 cawan bawang besar yang telah dihiris dadu
3 ulas bawang putih- dicincang halus
3 sudu besar mentega tanpa garam
3 sudu besar tepung serbaguna/tepung gandum
1 1/2 kiub stok daging lembu- dilarutkan dengan 2 1/2 cawan air suam
1/4 cawan heavy cream
2 sudu besar sos Worcestershire
3 cawan mix vegetables
2 sudu besar hirisan daun sup
3/4 sudu kecil dried thyme
1 biji telur
Minyak canola
Garam
Lada hitam yang di tumbuk kasar


Bahan-bahan untuk kulit pastri:

1 1/4 cawan tepung serbaguna
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil gula
1/2 cawan (1 stick) unsalted butter (sejuk) - dipotong kiub
2 - 4 sudu besar air sejuk


Cara membuatnya (kulit pastri):

- Campurkan sekali tepung, garam dan gula di dalam mangkuk yang besar. Gaulkan. Masukkan butter dan dengan menggunakan hujung jari ramas butter dan tepung sehingga menjadi butiran halus seperti serbuk roti/biskut. Renjiskan 2 sudu besar air sejuk pada adunan dan uli adunan sehingga ianya menjadi doh.
- Balut doh dengan plastik wrap dan masukkan ke dalam peti ais selama sejam sebelum menggunakannya.


Cara membuatnya (inti):

- Panaskan ketuhar kepada 190 darjah Celcius.

- Rebus kentang yang telah di potong dengan 1 sudu besar garam sehingga empuk.

- Perasakan daging dengan garam dan lada hitam. Panaskan minyak dan masukkan daging. Masak sehingga daging tersebut menjadi keperangan. Kemudian keluarkan daging tersebut untuk diasingkan terlebih dahulu. Setelah itu dengan menggunakan minyak yang sama, masukkan bawang besar dan tumis sehingga layu. Kemudian masukkan bawang putih dan tumis sehingga naik bau. Tutup api dan keluarkan bawang tadi kedalam bekas yang berisi daging tadi.

- Menggunakan bekas yang sama (memasak daging dan bawang), cairkan mentega. Kemudian masukkan tepung dan masak tepung itu sehingga menjadi keperangan. Masukkan air kiub stok daging lembu, krim dan sos Worcestershire, biarkan mendidih. Masak sehingga kuah menjadi pekat.

- Kemudian masukkan daging yang telah dimasak tadi, kentang, daun sup, daun thyme dan serbuk lada hitam. Kacau dan biarkan ianya mereneh lebih kurang 10 hingga 15 minit. - Setelah ianya masak, isikan inti daging ini kedalam bekas bulat yang bersaiz kecil atau sederhana besar.

 - Untuk menutup permukaan dengan kulit pastri, doh digelek terlebih dahulu di atas permukaan yang ditaburkan sedikit tepung. Gelek doh dengan ketebalan 1/8 inci dan potong mengikut saiz bekas yang digunakan. Potong sedikit besar.

- Letakkan doh yang telah dipotong tadi diatas permukaan bekas pastri yang digunakan, tekankan sedikit doh dibahagian tepi dan potong lebihannya. Buatkan 2-3 garisan dibahagian tengah dengan menggunakan pisau atau anda boleh mencucuk kulit pastri dengan garpu.

- Pukul telur dengan satu sudu besar air dan sapukan bancuhan telur disetiap permukaan kulit pastri. - Letakkan bekas di atas dulang pembakar dan bakar sehingga 30-40 minit atau sehingga kulit pastri menjadi keperang-perangan..

Selamat Mencuba! :))


sumber: Lya Uzir Creative Living


No comments:

Post a Comment