Friday 3 July 2015

Classic Apple Pie


CLASSIC APPLE PIE


Bahan-bahan:

A) Doh


2 1/2 cawan tepung serbaguna
4 sudu kecil gula
1/4 sudu kecil garam halus
14 sudu besar mentega sejuk - dipotong kiub
1 biji telur- dipukul bersama 2 sudu air sejuk


B) Inti


2 sudu besar jus lemon
3 pound buah epal (campuran epal hijau dan merah)
2/3 cawan gula perang
1/4 cawan mentega tanpa garam
1/4 sudu kecil serbuk kayu manis
Sedikit serbuk buah pala
1 biji telur- dipukul


Cara membuatnya:


- Panaskan ketuhar pada suhu 190 Celsius.


- Campurkan sekali tepung, gula dan garam di dalam mangkuk yang besar. Gaulkan. Masukkan butter dan dengan menggunakan hujung jari ramas butter dan tepung sehingga menjadi butiran halus seperti serbuk roti/biskut. Kemudian masukkan telur dan uli adunan sehingga ianya menjadi doh. Jika adunan sedikit kering, renjiskan sedikit air sejuk.


- Balut doh dengan plastik wrap dan masukkan ke dalam peti ais selama 1jam sebelum menggunakannya.


- Untuk membuat intinya, kupas dan buang empulur epal (bahagian tengah epal). Potong empat. Kemudian gaulkan dengan jus lemon diikuti dengan gula. Gaul sebati.


- Kemudian panaskan mentega. Masukkan epal dan masak sehingga epal menjadi lembut. Masak dengan menggunakan api yang sederhana.


- Setelah epal menjadi lembut, tapiskan epal dan simpan air gula tadi. Masak kembali air gula tadi sehingga ianya menjadi pekat. Tutup api dan masukkan buah epal tadi dan juga serbuk kayu manis dan serbuk buah pala.


- Keluarkan doh. Bahagikan doh kepada dua. Canai sehingga bersaiz 11-12 inci lebar. Kemudian masukkan kembali doh ke dalam peti sejuk dan sejukkan selama 10 minit.


- Kemudian lapiskan bekas bersaiz 9 inci dengan salah satu keping doh yang telah dicanai tadi. Pastikan ianya juga menutupi di bahagian tepi bekas. Lebih kan sedikit supaya dapat bersambung dengan bahagian atas nanti. Isikan inti. Lebihkan di bahagian tengah (seperti menggunung sedikit). Sapukan sedikit telur dibahagian tepi (atasnya). Kemudian tutup bahagian atasnya dengan doh yang satu lagi dan tekan bahagian tepi dengan kemas. Buatkan sedikit lubang di bahagian atasnya dengan menggunakan garfu. Kemudian sejukkan dahulu di dalam peti sejuk selama 15 minit sebelum dibakar.



sumber: Lya Uzir Creative Living


No comments:

Post a Comment